Syfte
Lärandetillfälle
Tidsåtgång
Arrangör
Målgrupp
Plats
Antal deltagare
Beskrivning av aktiviteten
Hur blev Sverige en demokrati? Workshop för gymnasiet.
Workshopen utgörs av en praktisk omröstning och tre gruppövningar, där varje moment avslutas med en genomgång.
Eleverna börjar med en allmän diskussion där de får definiera demokratibegreppet och diskutera skillnaderna mellan demokrati, elitstyre och diktatur. Därefter får de diskutera och välja vilken rättighet de anser är viktigast. Diskussionen följs av en omröstning, där eleverna får rösta fram vilken rättighet som är viktigast. Röstkorten är märkta med olika antal röster beroende på vilken samhällsgrupp eleverna representerar, till exempel en brukspatron med 40 röster eller en ogift kvinna utan rösträtt.
Efter den praktiska omröstningen genomförs tre gruppövningar som illustrerar vägen från viktad rösträtt till allmän och lika rösträtt. Eleverna får då studera och tolka kopierade arkivhandlingar. Självstudierna efterföljs av en lärarledd genomgång.
Workshopen avslutas med en allmän diskussion om hur kommande generationer för det demokratiska arvet vidare och om det finns några hot mot demokratin idag.
Viktigt att tänka på
Ta hjälp av läraren för att skapa ett positivt och öppet diskussionsklimat i gruppen.