Kartor och rumslig förståelse

Syfte

Använda kartor och fotografier för att utveckla rumsuppfattning och förmåga att orientera sig.

Lärandetillfälle

Skola och utbildning

Tidsåtgång

45-60 minuter

Arrangör

Folkrörelsearkivet för Uppsala län & Uppsala stadsarkiv

Målgrupp

Barn och unga

Plats

Platsspecifikt

Antal deltagare

Max 20 barn

Beskrivning av aktiviteten

Vad är en karta för något? Vad använder man en karta till? En workshop som vänder sig till förskolan och upp till årskurs tre. Workshopen utvecklar elevernas rumsuppfattning och förmåga att orientera sig.

Upplägget börjar med att deltagarna utforskar en tredimensionell modell av Uppsala stad. Därefter studerar man en förstorad tvådimensionell karta som hänger på väggen. Modellen och kartan jämförs och viktiga platser i staden identifieras. I Uppsala används Fyrisån, Domkyrkan, Stora torget och Slottet som referenspunkter.

Nästa steg är ett spännande rymdäventyr! Barnen sätter sig i ett rum med en projektor och tar på sig sina imaginära rymddräkter. En raketuppskjutning visas och med hjälp av Google Earth analyseras jordklotet. Vad är det blåa, det gröna, det vita? Efter att ha utforskat planeten flyger man vidare till Skandinavien, Sverige, Uppsala och barnens förskola.

Sedan är det dags för en praktisk övning. Barnen får en svartvit kopia av en stadskarta från 1702, en tid då staden såg annorlunda ut innan den stora stadsbranden. När de identifierar de fyra landmärkena på kartan får de färglägga ån, torget, kyrkan och slottet. Samtidigt visar arkivpedagogerna historiska bilder från dessa platser och diskuterar likheter och skillnader mellan då och nu. Barnen får ta med sig kartan hem.

Upplägget avslutas med en spännande skattjakt. Barnen får en ritning över rummet med ett stort rött kryss som markerar var skatten är gömd. Ritningen analyseras tills rummet identifieras, och sedan är skattjakten igång.

Viktigt att tänka på

Bekanta dig gärna med verktyget Google Earth. Det kan ta ett tag att lista ut vilka vyer man kan använda sig av.

Anpassa gärna workshopen efter barnens ålder. Det är till exempel inte självklart att elever i årskurs tre tycker att det är kul att sätta på sig en rymddräkt i fantasin.

Utbudet för förskolor är ofta litet – i Uppsala har det varit ett mycket populärt program!