Forskarbyrån och avdelningen för okända personer: drop-in för barn och familj

Syfte

Kombinera historisk forskning med lek.

Lärandetillfälle

Fritid

Tidsåtgång

Ca 30 min

Arrangör

Folkrörelsearkivet i Västerbotten och Skellefteå museum

Målgrupp

Barn och unga

Plats

Platsspecifikt

Antal deltagare

Max 32 personer. Drop-in-aktivitet, barn och vuxna tillsammans med stöd av arkivpedagog.

Beskrivning av aktiviteten

Tiden för aktiviteten är en kontorsmiljö ca 1940-tal. Aktiviteten är uppdelad för tre målgrupper: stor, mindre, minst.

Målgrupp stor: för barn som kan läsa.
Avdelningen för okända personer. Om arbete och nyttan med personarkiv och känslan av fysisk släktforskning. Grundidén är enkel. Dokument från en eller flera personers liv finns gömda bland sakerna på bordet. Det gäller att leta och lägga ihop ledtrådar som sedan redovisas ett och ett på små lappar på anslagstavlorna i bakgrunden. Exempelvis när man hittar bevis på att en av personernas namn, då sätter man upp en lapp där man skrivit. ”Jag heter Axel.” Nästa person kanske hittar Axels betyg i skolan, och kan sätta upp flera lappar med olika lärdomar som betyget ger, ex. vilket år han föddes, vart han gick skola, vilka betyg han hade i olika ämnen. Vad man sätter upp eller fokuserar på är valfritt för barnen. Här behöver man inte hjälpas åt i grupp, utan var och en, eller tillsammans med en vuxen. Det krävs inget facit. Dock kan det vara bra att ni själva känner till historien någorlunda, om man behöver hjälpa till. Plocka bort ledtrådar som blivit fel osv.Är det många barn samtidigt och man löser frågorna kring personerna snabbt, så plockar vi helt enkelt ner lappar allt eftersom.

Målgrupp mindre: för barn som inte kan läsa, men har upptäckarlusta
Kontoret. Kontorslek och uppgifter att lösa med telefoner, telefonkataloger, blanketter och gamla stämplar. Exempel på uppgift kan vara; sök reda på Agda Persson på Strandgatan 4, och ring till henne med den gamla telefonen.

Arkiveringen. Kontorslek och uppgifter att lösa med pärmar, papper, hålslag, gem och kartotekskort. Här jobbar barnen intensivt med att häfta ihop papper, göra hålslag i papper, fylla papper med gem och sätta in en massa olika knasiga papper i pärmar! Exempel på uppgift kan vara; sätt in fyra valfria blanketter under bokstaven B i pärmen ”Extra hemliga dokument”.

Sekretariatet. Kontorslek och uppgifter att lösa med skrivmaskiner. Exempel på uppgift kan vara; skriv ett extra hemligt meddelande och lämna till Arkiveringen. Eller skriv ditt namn med skrivmaskinen.

Målgrupp minsta: för de allra minsta barnen som inte kan läsa och som inte kan leka självständigt i kontoret
Grafiska avdelningen. Passar både för de minsta och de som bara vill sitta och pyssla, måla, knepa och knåpa med inspiration från arkiven. Det finns både enklare och svårare pyssel i häftet, viket gör att vi ibland bara plockar ut de enklaste och gör ett enklare häfte, eller bara kopierar upp blad för blad. Men vi har alltid med oss kritor, saxar och papper av olika slag.

Viktigt att tänka på

Rekvisita och tidsskapande element ger ett mervärde till aktiviteten!

Att tänka på med skrivmaskiner. Det är ett ganska omfattande jobb att få gamla skrivmaskiner att fungera. Sen kan föräldrar på plats tycka att det är dåligt om inte allt funkar tip top på plats. Var redo för digitala generationen! De flesta inte är vana att man måste trycka hårt på varje tangent för att det ska bli någon bokstav, och att man inte får ”leka” med maskinerna, som att trycka ner en massa tangenter samtidigt. Då går den sönder! Skaffa er gärna en skrivmaskinsreparatör bland kollegorna!