Metodiskt och målgruppsanpassat
En arkivpedagog arbetar med att pedagogiskt tillgängliggöra arkiven för olika grupper i samhället. Genom till exempel visningar, föreläsningar, kurser, workshops, och diskussionsforum introducerar arkivpedagogen besökaren för materialet.
Arkivpedagogen utgår från målgruppen, gör pedagogiska urval och hjälper deltagarna att till exempel knyta samman olika informationskällor för att tydliggöra sambandet mellan dåtid, nutid och framtid.
Skillnaden mellan att arbeta pedagogiskt som arkivarie och metodiskt arkivpedagogiskt kan åskådliggöras så här:
I rollen som arkivarie
I rollen som arkivpedagog
- Utgår från samlingarna
- Lärande om arkiv
- Tillgängliggör på förfrågan
- Spontant
- Serviceinriktat
- Ad hoc
Gemensamt
verksamhetsområde
- Utgår från målgruppen och samhällets behov
- Lärande genom arkiv
- Uppsökande
- Planerat och förberett
- Ökar kännedom
- Systematiskt
Baserat på Sara Gruts modell i #arkividag: relevans, medvirkning, dialog (2016)
Utbildning
- Arkivpedagogik (7,5 hp), Södertörns högskola
- Arkivvetenskap (60 hp), Göteborgs universitet
- Masterprogram i arkivvetenskap, biblioteks- och informationsvetenskap respektive museologi (ABM) (120 hp), Lunds universitet
Arbetsmarknad
Allt fler arkivinstitutioner idag förväntas att prioritera publikt arbete. Detta gäller såväl inom den enskilda sektorn som den offentliga. De större stadsarkiven har ofta en arkivpedagog anställd liksom länsarkiven som ingår i Kultursamverkansmodellen.