Avsiktsförklaring
En gemensam vision för pedagogik i arkiv
Arkivpedagogiskt forum har gemensamt tagit fram denna avsiktsförklaring för vad arbetet med pedagogik på arkiv kan innebära och syfta till.
Avsiktsförklaringen revideras vid behov på forums nätverksträffar. Avsiktsförklaringen arbetades fram första gången år 2013.
Arkivens roll i ett hållbart informationssamhälle
Informationssamhället ställer nya krav på arkiven som förvaltare och förmedlare av information och kunskap. Genom offentlighetsprincipen har arkiven en grundläggande roll i en demokrati. Men värdet av arkiven är mer än offentlighetsprincipen. Både offentliga och enskilda arkiv utgör vårt skriftliga kulturarv, och är arenor för upplevelser och lustfyllt lärande. För att göra tillgången till arkiven mer jämlik och tillgänglig i ett mångkulturellt och socialt differentierat samhälle krävs nya metoder och arbetssätt för att nå ut till medborgarna. Verksamhetsområdet arkivpedagogik har därför blivit allt viktigare för arkivens relevans och angelägenhet. Arkiven är till för att användas!
Även det källkritiska perspektivet, att söka sig till originalkällorna i arkiv och själv reflektera över informationen blir allt viktigare. Genom arkiven utvecklar besökaren kompetens i att bli en aktiv medborgare och gör henne bättre rustad för ett demokratiskt deltagande. Källorna ger förutsättningar för att problematisera och reflektera kring individens roll i samhället och därmed förståelse för att det finns många perspektiv på historien.
Definition av arkivpedagogik
Arkivpedagogik är ett område inom arkivverksamheten där man på ett metodiskt sätt arbetar med att möjliggöra lärande om och genom arkiv. På ett aktivt sätt kommuniceras arkivens syfte, funktion och innehåll. Genom till exempel visningar, föreläsningar, kurser, workshops, och diskussionsforum inspireras besökaren att förstå arkivens potential. Arkivpedagogen utgår från målgruppen och knyter genom pedagogiska urval samman olika informationskällor för att tydliggöra sambandet mellan dåtid, nutid och framtid.
En vision om ett demokratiskt, mångkulturellt och inkluderande arkiv
Syftet med arkivpedagogik är att få fler människor oavsett ålder och bakgrund att känna till arkiven, deras innehåll och deras roll i samhället. Arkiven i Sverige är en viktig resurs för demokrati, livslångt lärande och ett levande kulturarv och bidrar till ett hållbart mångkulturellt samhälle. Arkiven vill genom att satsa på utåtriktad verksamhet och arkivpedagogik bli relevanta och angelägna för alla medborgare i det moderna informationssamhället. Arkiven ska vara levande kulturinstitutioner i tiden och öppna för alla. Vår vision är att det ska vara lika naturligt att besöka arkiv som bibliotek och museum.
Det livslånga lärandet
Vi vill att arkiven ska ge människor i alla åldrar inspiration till kreativitet, aktivitet och medskapande. Därför är det viktigt att barn och unga redan inom skolan kommer i kontakt med arkiv för att grundlägga kunskapen om deras roll i samhället. Att veta att arkiven finns är en förutsättning för att genom hela livet kunna använda sig av dem.
Samtidigt ökar medellivslängden och andelen seniorer i Sverige. Behovet av innanförskap när sociala sammanhang efter pensioneringen försvinner är stort. Det finns förväntningar om att kunna leva ett aktivt och rikt liv även efter sin pensionering, och det är av stor vikt att hela samhället engagerar sig i att möta utmaningarna med en åldrande befolkning. Genom att stimulera den nyfikenhet som väcks genom lärande i arkiven främjas kompetensutveckling, hälsa och ett aktivt åldrande.