Avsiktsförklaring
En gemensam vision för pedagogik i arkiv
Arkivpedagogiskt forum har gemensamt utarbetat denna avsiktsförklaring för vad arbetet med pedagogik på arkiv kan innebära och syfta till.
Avsiktsförklaringen revideras vid behov under forumets nätverksträffar. Den ursprungliga avsiktsförklaringen togs fram år 2013.

Arkivens roll i ett hållbart informationssamhälle
Informationssamhället ställer nya krav på arkiven som förvaltare och förmedlare av information och kunskap. Genom offentlighetsprincipen har arkiven en grundläggande roll i en demokrati. Men värdet av arkiven sträcker sig bortom offentlighetsprincipen. Både offentliga och enskilda arkiv utgör vårt skriftliga kulturarv och fungerar som arenor för upplevelser och lustfyllt lärande. För att göra tillgången till arkiven mer jämlik och tillgänglig i ett mångkulturellt och socialt differentierat samhälle krävs nya metoder och arbetssätt för att nå ut till medborgarna. Verksamhetsområdet arkivpedagogik har därför blivit allt viktigare för arkivens relevans och betydelse. Arkiven är till för att användas!
Det källkritiska perspektivet, att söka sig till originalkällorna i arkiv och själv reflektera över informationen, blir också allt viktigare. Genom arkiven utvecklar besökaren kompetens att bli en aktiv medborgare och blir bättre rustad för demokratiskt deltagande. Källorna ger förutsättningar för att problematisera och reflektera kring individens roll i samhället och därmed skapa förståelse för att det finns många perspektiv på historien.
Definition av arkivpedagogik
Arkivpedagogik är ett område där man metodiskt arbetar för att möjliggöra lärande om och genom arkiv. Arkivens syfte, funktion och innehåll kommuniceras aktivt. Genom visningar, föreläsningar, kurser, workshops och diskussionsforum inspireras besökaren att förstå arkivens potential. Arkivpedagogen utgår från målgruppen och sammanlänkar olika informationskällor genom pedagogiska urval för att tydliggöra sambandet mellan dåtid, nutid och framtid.


En vision om ett demokratiskt, mångkulturellt och inkluderande arkiv
Syftet med arkivpedagogik är att få fler människor, oavsett ålder och bakgrund, att känna till arkiven, deras innehåll och deras roll i samhället. Arkiven i Sverige är en viktig resurs för demokrati, livslångt lärande och ett levande kulturarv, samt bidrar till ett hållbart mångkulturellt samhälle. Genom att satsa på utåtriktad verksamhet och arkivpedagogik vill arkiven bli relevanta och angelägna för alla medborgare i det moderna informationssamhället. Arkiven ska vara levande kulturinstitutioner i tiden och öppna för alla. Vår vision är att det ska vara lika naturligt att besöka arkiv som bibliotek och museer.
Det livslånga lärandet
Vi vill att arkiven ska inspirera människor i alla åldrar till kreativitet, aktivitet och medskapande. Därför är det viktigt att barn och unga redan inom skolan kommer i kontakt med arkiv för att grundlägga kunskapen om deras roll i samhället. Att veta att arkiven finns är en förutsättning för att kunna använda dem genom hela livet.
Samtidigt ökar medellivslängden och andelen seniorer i Sverige. Behovet av innanförskap när sociala sammanhang efter pensioneringen försvinner är stort. Det finns förväntningar om att kunna leva ett aktivt och rikt liv även efter pensioneringen, och det är av stor vikt att hela samhället engagerar sig i att möta utmaningarna med en åldrande befolkning. Genom att stimulera den nyfikenhet som väcks genom lärande i arkiven främjas kompetensutveckling, hälsa och ett aktivt åldrande.
