Arkiv – vad är det? Arkivintroduktion för särskolan

Syfte

Förstå att hos Arkivet sparas information om förr i tiden. Förstå att källorna kan se väldigt olika ut – men det gemensamma är papper med bild och text.

Lärandetillfälle

Skola och utbildning

Tidsåtgång

Förberedande samtal med skolans resurser (ca 1 h), förberedelser i klassen (titta på två kortfilmer om vad arkiv är och hur det går till när man besöker Arkivet, ca 1 h), första besöket (ca 1,5 h), reflektion mellan besöken (ca 30 min), andra besöket (ca 1,5 h).

Arrangör

Föreningsarkivet i Jämtlands län

Målgrupp

Barn och unga

Plats

Platsspecifikt

Antal deltagare

Ca 5–8 elever beroende på vilket assistansbehov som varje elev behöver

Beskrivning av aktiviteten

När det gäller särskolan och eleverna där börjar det pedagogiska upplägget redan innan de kommer till oss. Genom att få tillfälle att förbereda sig i sin trygga miljö på skolan, skapas bättre förutsättningar för eleverna när de väl är på plats. Lärarna uppmanas att tillsammans med eleverna titta på två filmer som förklarar vad arkiv är och hur det ser ut på Arkivet. Detta är ett led i förberedelserna för att skapa lugn inför besöket.

Första besöket börjar med att tillsammans i föreläsningssalen på Arkivet titta på en film från arkivmagasinet. I filmen ser man hur arkivpedagogen plockar fram arkivhandlingar och ställer på en vagn. Denna vagn står nu på plats i salen. Istället för att gå och titta i magasinen, får alltså filmen vara stöd för det visuella tillsammans med det material vi arbetar med i salen. Olika arkivhandlingar visas upp för att förklara vad arkiv är. För att eleverna ska förstå hur arkiv skapas, får de efter presentationen göra deras eget arkiv. Uppgiften blir att rita, skriva eller måla något som de vill lägga ner i sin arkivkartong, märkt med skolans namn. Innan första besöket avslutas får de med sig en bild på Ida Larsson, född 1882, och veta att henne ska vi ta reda på mer om nästa gång vi ses.

Eftersom mötet med eleverna ofta är kort för arkivpedagogen, har denne ingen möjlighet att kunna följa upp frågor och funderingar eleverna får efter besöket. De kan heller inte reda ut missförstånd, eller möta eleverna egna berättelser. Detta måste vi lämna över till skolpedagogerna att jobba vidare med. Däremot kan vi alltid göra oss tillgängliga, om det är frågor som skolans pedagoger inte kan svara på, kan de alltid höra av sig till arkivet igen, så kan vi hjälpa till.

Det andra besöket syftar till att fördjupa sig än mer i arkiv och bättre förstå vilken information man kan hitta i arkiven, och vad man kan använda informationen till. Besöket startar med att vi öppnar deras egen arkivkartong, för att återkoppla till förra besöket. Kartongen står på vagnen från magasinet, tillsammans med Ida Larssons familjearkiv. Fotografiet på Ida Larsson som gruppen fick med sig blir starten på denna del av programmet. Övningen går till så att bilder från familjearkivet finns uppkopierade så att eleverna kan arbeta två och två tillsammans med vuxenstöd. Eleverna har handskar på sig, det blir helt enkelt lite märkvärdigare så, och känns mer ”på riktigt”. Genom att tillsammans fundera kring de olika bilderna, leta ledtrådar och lägga ihop dem kan vi till sist hitta fram till historien om Ida. När övningen är klar, läses ett avsnitt ur Idas dagbok. Sedan funderar arkivpedagog och elever tillsammans kring berättelsen. Därefter är det dags att rita eller skriva igen. Denna gång något om Ida: ett porträtt på henne, hennes hus eller kanske något ur berättelsen. Vi plockar fram klassens arkivkartong igen, och lägger ner teckningarna och texterna.

Läs en utförlig beskrivning av skolprogrammet i rapporten Demokrati, dialog och delaktighet – om vägar in i Arkivet för särskolan (2019).

Viktigt att tänka på

En viktig sak att reda ut innan själva besöket, är vilka förväntningar som faktiskt finns. Just i mötet med särskolan finns till en del helt andra förväntningar och aspekter på besöket som inte finns hos en klass i ordinarie grund- eller gymnasieskola. Vikten av att komma ut ur den vardagliga skolmiljön, att få uppleva en offentlig institution, en kulturarvsinstitution, har ett värde i sig. Besöket kan därför genom olika sociala aspekter värderas som högst betydelsefullt och berikande, trots att inte ett enda av de lärandemål som vi som arkivpedagoger har satt upp för eleverna uppnås. Dessa sociala perspektiv har vi därför i våra nya upplägg vägt in tyngre än vad vi tänkt från början.

Vikten av att barnen vet vart de ska och vad som ska hända går inte att tydliggöra nog. Före det första besöket har därför pedagogen på Arkivet kontakt med pedagogerna på skolan och planerar upplägget. I samband med denna kontakt kan Arkivets pedagoger också visa var länkar till filmer och fotografier på besöksplatsen finns, så att pedagogen på skolan i sin tur i lugn och ro, tillräckligt många gånger, har möjlighet att förbereda gruppen på vart de ska och vad som kommer att hända.