Syfte
Lärandetillfälle
Tidsåtgång
Arrangör
Målgrupp
Plats
Antal deltagare
Beskrivning av aktiviteten
Hur drabbades de nordiska länderna av andra världskriget? En workshop för gymnasiet.
Uppgiften går ut på att studera 12 arkivhandlingar för att förstå hur det var att leva under andra världskriget. Först analyseras dokument från Sverige, sedan från Norge och slutligen från Finland.
Eleverna arbetar i par och får varsin mapp med fyra kopierade arkivhandlingar. På dessa handlingar finns bildtexter med frågor, såsom ”Vad innebär ransonering?”, ”Varför tror du att tyskarna öppnade norska brev?” och ”Vad var svenska frivilligkåren för något?”. Övningen är snabb, och eleverna har 6–7 minuter på sig att analysera handlingarna. Därefter diskuteras handlingarna och deras innehåll i helgrupp, där arkivpedagogen kompletterar med ytterligare information och kunskap. Sedan upprepas proceduren med de återstående åtta handlingarna från Norge och Finland.
Viktigt att tänka på
Upplägget håller ett högt tempo! Har gruppen inte tid att stanna 90 minuter blir det mer föreläsning än självstudier.
Vissa elever kan ha förstahandserfarenhet av krig och väpnad konflikt. Det kan ge fördjupade diskussioner om dåtid och nutid, men också trigga jobbiga minnen.