Syfte
Målet är att eleverna får veta något om hur det var att leva i Stockholm, vår närmiljö, under 1800-talet, men också reflektera över hur och vad vi kan få veta om det förflutna genom att arbeta med autentiskt källmaterial. De får träna på att ställa frågor till materialet, värdera det och därigenom bygga en berättelse.
Lärandetillfälle
Skola och utbildning
Tidsåtgång
1 h
Arrangör
Stockholms stadsarkiv
Målgrupp
Barn och unga
Plats
Platsspecifikt
Antal deltagare
Skolklass låg- och mellanstadiet, ca 20 barn med medföljande pedagoger
Beskrivning av aktiviteten
Först ger vi en kort introduktion till vad ett Arkiv är, att här bevaras Stockholms stads skriftliga minne. Sedan samlar vi gruppen kring ett runt bord med arkivhandlingar. Med hjälp av ritningar, foton och protokoll berättar vi kort om staden, husen och människorna som bodde här. Efter att ha börjat glänta på dörren till 1800-talets Stockholm så delar vi in gruppen i mindre grupper. Varje grupp får en arkivkartong med spåren efter en person. Personerna är riktigt historiska personöden från olika samhällsklasser, åldrar och bakgrunder. Gruppen får bekanta sig med arkivmaterial och sin person. Sedan samlas gruppen framför en förstorad karta över Stockholm från 1885 och varje grupp får placera ut sin person på kartan och berätta för de övriga grupperna om sin person och dennes Stockholm.
Viktigt att tänka på
Skriftligt arkivmaterial i arkivboxarna som grupperna ska arbeta med måste vara lättläst och/eller transkriberade för att barnen ska ha en chans att förstå vad som står.